Měření laktátu

Laktátová křivka je základním vodítkem při stanovení ideální tepové frekvence u hubnutí. Jedním z důvodu proč nehubnute tak jak si představujete i přesto, že se několikrát týdně mučíte v posilovně může být až příliš vysoký stupeň zátěže. Když se dostanete nad určitou tepovou frekvenci (nad tzv. anaeróbní práh – ANP) organismus již není schopen udržovat stabilní hladinu zakyselení a laktátu recyklací a využívat tuk jako palivový zdroj. V tomto případě již spalování tuků není tak efektivní, takže můžeme říct, že méně je více. Platí, že anaeróbní práh je individuální a proto je laktátový test výborným doplňkem ke stanovení optimální tepové frekvence pro hubnutí.

Test probíhá na běžeckém trenažeru anebo rotopedu. Vyšetření se skládá ze 4 až 5 stupňovaných zátěží, z nichž každá trvá 3 minuty. Po každé zátěži se odebírá kapilární krev (z ušního lalůčku nebo prstu) ke stanovení hladiny laktátu v krvi. Z těchto nashromážděných 4 až 5 hodnot se vytvoří laktátová křivka, podle níž se stanoví aerobní a anaerobní práh, tedy i vaše ideální tepová frekvence pro hubnutí.